International recruitment
1 minuut leestijd

Jobcoach Marloes van Andel over het werken met Europese zorgverleners in Nederland

Wat maakt een Europese kandidaat geschikt om in Nederland te slagen? Jobcoach Marloes van Andel weet als geen ander wat zorgorganisaties en -verleners nodig hebben om kwaliteit te leveren.   

Wat is het mooiste aan je rol als jobcoach?
“Er zijn grote tekorten in de zorg, dus dat ik met mijn werk kan bijdragen aan een deel van de oplossing vind ik geweldig. Ik heb een achtergrond als verpleegkundige, kwaliteit van zorg was voor mij altijd zeer belangrijk. Met de verpleegkundigen die ik nu begeleid, bieden we onze klanten die kwaliteit, dat vind ik echt mooi. De bereidheid en het enthousiasme van de zorgorganisatie, om verpleegkundigen zo goed mogelijk te laten landen, is ook prachtig om te zien.” 

Wat spreekt je nog meer aan?
“Het coachen van jonge verpleegkundigen en ze begeleiden bij hun keuze hun leven op te bouwen in Nederland. En natuurlijk dat ik ze help bij hun ontwikkeling als zorgprofessional."

Wat is jouw rol richting kandidaten?
“Ik ben een luisterend oor en het aanspreekpunt voor al hun vragen. Ook bied ik ondersteuning waar nodig, dit is voor iedereen weer anders en dat maakt het werk erg afwisselend.” 

Hoe ga je met cultuurverschillen om?
"Dit vraagt aanpassing van zowel de verpleegkundigen als de zorginstelling. Hierover communiceren is erg belangrijk. Zo gaan verpleegkundigen in Portugal bijvoorbeeld een stuk technischer te werk dan bij ons. Terwijl wij in Nederlandse verpleeghuizen gewend zijn ook veel emotionele zorg te bieden, door te luisteren naar de patiënt en het gesprek aan te gaan. Het uitleggen van deze manier van werken en de begeleiding ervan, zijn onderdelen wat ik met de zorginstelling goed afstem in een ontwikkelplan.”

Waar schuurt het in het begin soms? 
“Dat gaat vaak over verwachtingen: bieden wij de zorgprofessionals daadwerkelijk wat ze denken te krijgen? Is de afdeling waar ze gaan werken de beste match met wat ze willen leren? Voldoet de huisvesting aan hun verwachtingen? Door goed met ze te communiceren en aangesloten te houden én goed door te vragen zorgen we voor een soepel proces.”

Wanneer is voor jou de verbinding geslaagd tussen de zorgprofessional en de organisatie?
“Als zowel de verpleegkundige als de zorginstelling tevreden is. En wanneer de verpleegkundigen gewend zijn aan het werken en wonen in Nederland en kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen, zowel in hun werk als persoonlijk, met behulp van mijn coaching en begeleiding."

Deel dit artikel