Interview Patricia van Schuijlenburg
Blikt terug als GGD HR-professional op een hectische periode
Blikt terug als GGD HR-professional op een hectische periode
GGD HR-professional Patricia van Schuijlenburg blikt terug op een hectische periode
Als ze heel eerlijk is had ze aanvankelijk haar twijfels toen ze werd gepolst voor een functie bij GGD Hollands Midden, grofweg de regio rond Leiden, Gouda, Alphen aan de Rijn en de Bollenstreek. “Mijn klus was net afgelopen, vanwege corona natuurlijk, dus ik zat zonder opdracht. Maar het was een part-time functie. Twee dagen per week, het zou hooguit een maand of twee duren, zeiden ze. Weinig voor de uitdaging waar de GGD voor stond, leek me, maar ik dacht: laat ik het gewoon proberen.”
Patricia kwam terecht bij de unit die belast was met het bestrijden van corona. Een unit die op dat moment veel kritiek kreeg. Het ministerie had net bepaald dat iedereen met milde klachten zich kon laten testen bij de GGD. De GGD’en moesten in allerijl het aantal testlocaties uitbreiden. “Op dat moment kwam het besef dat onze unit niet slechts een tijdelijk clubje zou zijn, maar gedurende langere tijd onderdeel van de GGD zou zijn. Dat betekende dat we moesten nadenken hoe de organisatie eruit moest zien, welke functies gecreëerd moesten worden en hoe deze afdeling aansluiting moest vinden met de andere GGD-afdelingen.”
Een leerzame tijd, blikt Patricia terug, die vooral verbaasd was over de snelheid waarmee beslissingen werden genomen. “Ik was gewend in organisaties te werken waarbij je eerst een uitgebreide beleidsnotitie moest schrijven om veranderingen door te voeren. En dan broedt de directie er nog eens uitgebreid op. Hier was die tijd er niet. Beslissingen moesten meteen genomen worden. Geregeld moesten we gaandeweg bijsturen, maar ik kan niet zeggen dat we onder druk verkeerde beslissingen hebben genomen. Er zijn in ieder geval geen ongelukken gebeurd, terwijl de organisatie in korte tijd in aantal personeelsleden verdrievoudigd is.”
In januari begon de GGD met vaccineren. Eerst heel gericht: medewerkers van verpleeghuizen kregen een prik, bewoners van instellingen met een verstandelijke beperking, andere zorgmedewerkers en oudere burgers. Naarmate er meer vaccins beschikbaar kwamen, werd de kring steeds groter. Voor Patricia en haar collega’s ging daarmee ook een periode in waarin er intensiever met uitzendbedrijven werd samengewerkt. In het geval van de GGD Midden Nederland met de vaste partners Randstad en Start People, waartoe op dat moment ook Start People Arts en Specialist behoorde. Voor het vaccineren kwam daar ook het Rode Kruis bij. Patricia: “Toen we eerder met het testen, het bron- en contactonderzoek en het call center waren begonnen, hadden wij besloten zelf de planning voor het inroosteren van medewerkers te doen. We dachten zo beter de regie te kunnen houden, maar zijn daar van teruggekomen. Het is een hele kluif, en deze uitzendbureaus waren gewend projectmatig te werken en kunnen prima de planning doen. Voor het vaccinatieprogramma hebben ze dat opgepakt. Zo leer je gaandeweg.”
Ze heeft ervaren dat er sprake was van een goede samenwerking tussen GGD en de betrokken uitzendbedrijven. “Met Start People was er geen sprake van een traditionele relatie tussen opdrachtgever en bureau, maar er was écht partnership. Dat is wat je wil in zo’n hectische periode. Bij ons veranderde steeds van alles, ook omdat er vanuit de politiek andere wensen kwamen. Dan wil je geen bureau dat zegt: ‘Sorry, dat staat niet in de werkomschrijving’, maar een bureau dat doorknalt. Gelukkig werd er altijd enthousiast op onze verzoeken gereageerd.”
Inmiddels is de rust weer een beetje teruggekeerd. Ook voor Patricia, dat haar tijdelijke opdracht steeds verlengd zag worden en in plaats van twee dagen per week soms wekelijks wel zeven dagen voor de GGD in de weer was. “En met mij mijn collega’s. Ik hoor sommigen nu wel zeggen hoe fijn het is om niet meer met je telefoon naast je bed te hoeven slapen. Al zijn we er natuurlijk nog niet. We zijn begonnen met fijnmazig vaccineren, maar daar moeten we de komende maanden nog een flinke slag gaan maken. Al met al kijk ik terug op een klus die veel stress maar nog meer voldoening heeft gegeven. Je hoort vaak dat mensen zoeken naar werk dat nuttig is en voldoening geeft. Nou, Nederland door de corona helpen geeft voldoening.”
Ondertussen staat de GGD als werkgever ook goed op de kaart. “We kregen in het begin veel kritiek te verduren, daar hadden sommige collega’s best wel even last van. Maar door het geslaagde vaccinatieprogramma is dat beeld gekanteld. Daar kan geen reclamecampagne tegenop. De GGD staat er weer goed voor.”